Chyba każdy zgodzi się, że trwałość dachu jest kluczową kwestią dla stanu technicznego całego budynku. Z tego powodu powinniśmy zadbać o szczelność dachu i jego dobrą kondycję. W przypadku dachów metalowych bardzo ważna jest ochrona przed korozją. Czynnikami zwiększającymi ryzyko powstania rdzy na metalowym dachu są czynniki atmosferyczne, na które nieuchronnie wystawiona jest powierzchnia dachu. Do tego dochodzą kwaśne deszcze, które również przyspieszają niszczenie i starzenie się dachu. Z pewnością wśród czynników negatywnie wpływających na stan techniczny dachu należy także wymienić czynniki biologiczne – i nie chodzi jedynie o odchody ptaków, ale także o porosty, mchy i grzyby, które są częstymi gośćmi na dachach domów.

W celu zabezpieczenia powierzchni metalowego dachu warto systematycznie wykonywać prace konserwacyjne i serwisowe. Zaliczyć do nich możemy z pewnością mycie dachu, czyszczenie jego powierzchni z różnego rodzaju osadów, które mogą przyspieszyć powstawanie korozji. Bardzo istotne jest także wykonanie powłoki malarskiej o właściwościach ochronnych i kontrolowanie jej stanu na bieżąco. To właśnie warstwa odpowiedniej farby pozwala zminimalizować powstawanie ognisk korozji i ewentualne przeciekanie dachu.

Na rynku, dostępnych jest bardzo wiele preparatów do malowania metalu. W przypadku malowania dachu warto postawić na farbę o właściwościach antykorozyjnych i dużej odporności na czynniki zewnętrzne. Jednym z produktów malarskich, który spełnia te warunki, jest farba okrętowa. Czy jednak może być ona stosowana do malowania dachu?

Właściwości farby okrętowej a jej zastosowanie do malowania dachu

Choć nazwa może sugerować, że farba okrętowa przeznaczona jest zdecydowanie do malowania łodzi, okrętów czy konstrukcji nadmorskich, to tak naprawdę znajduje ona bardzo szerokie zastosowanie w różnych branżach. Ze względu na swoje właściwości idealnie sprawdzi się do malowania dachu z blachy. Jakie to właściwości czynią ten produkt wręcz bezkonkurencyjnym, jeżeli chodzi o malowanie dachu i innych elementów zewnętrznych, które chcemy chronić przed korozją?

Jedną z najważniejszych cech farby okrętowej jest jej odporność na działanie wielu czynników. Przede wszystkim farba ta odporna jest na działanie wody – zatem skutecznie zabezpieczy dach przed opadami deszczu i śniegu. Wytrzymałość powłok wykonanych farbą okrętową sprawdzana jest w środowisku agresywnym w kontakcie z chemią ciężką. Dzięki temu możemy być pewni, że w warunkach „dachowych” również farba okrętowa się sprawdzi. W przypadku farby okrętowej Anvi-Corr jej skład został wzbogacony o folię PVB, która zwiększa elastyczność powłoki, a także jej trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Oznacza to, że farba okrętowa wytrzyma ewentualne zarysowania wywołane przez zwierzęta, spadające na dach elementy czy gradobicie. Farba okrętowa jest również odporna na działanie promieni UV, zatem palące słońce nie uszkodzi powłoki malarskiej przez wiele lat.

Farba okrętowa doceniana jest również za swoje właściwości antykorozyjne. Statki, łodzie oraz konstrukcje mające ciągły kontakt z wodą muszą być skutecznie chronione przez działaniem korozji. Tę ochronę zapewnia właśnie farba okrętowa spirytusowa. Dzięki bardzo dobrej przyczepności do podłoża farba okrętowa tworzy bardzo trwałą powłokę, która zapobiega bezpośredniemu kontaktowi metalowej powierzchni z wodą. Trwałość ochrony nie zmniejsza się mimo ciągłego kontaktu farby z wodą. W przypadku malowania metalowego dachu cecha ta będzie równie pomocna – dach mimo długotrwałej ekspozycji na czynniki atmosferyczne będzie chroniony. Właściwości antykorozyjne farby okrętowej mają także znaczenie w przypadku istniejących już ognisk korozji. Dzięki specjalistycznej formule farba okrętowa wchodzi w interakcję z rdzą na malowanej powierzchni. Spirytus zawarty w składzie oczyszcza powierzchnię, a specjalne żywice i pigmenty wiążą się ze skorodowaną powierzchnią, zapobiegając powiększaniu się ogniska.

W farbie okrętowej stosowany jest 97% spirytus rektyfikowany. Dzięki temu farba nie wchodzi w reakcje z innymi powłokami malarskimi – zarówno tymi już istniejącymi, jak i tymi, które dopiero powstaną. To duża wygoda stosowania, gdy nie trzeba dokładnie usuwać starej warstwy farby (poza pęcherzami czy łuszczącymi się fragmentami). Wystarczy powierzchnię dokładnie umyć i oczyścić z zabrudzeń, a następnie na starą powłokę zastosować farbę okrętową – farba bez problemu zwiąże się z poprzednim podłożem. Farba okrętowa dostępna jest w ograniczonej palecie barw: czarnym, szarym i czerwonym tlenkowym. Jeżeli zależy nam na innym kolorze dachu, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować farbę okrętową w formie podkładu. Na farbę okrętową możemy zastosować dowolną inną farbę (oczywiście taką, która będzie dostosowana do zewnętrznych warunków atmosferycznych.

Jak malować dach farbą okrętową?

Przed malowaniem warto umyć dach za pomocą myjki ciśnieniowej i preparatu odtłuszczającego myjącego. W taki sposób pozbywamy się wszelkich osadów, pyłków, liści, a także porostów, mchów i innych zanieczyszczeń biologicznych. Farbę okrętową możemy aplikować na powierzchnię różnymi metodami. Duże powierzchnie najlepiej malować przy użyciu natrysku pneumatycznego. Wówczas położymy równomierną warstwę farby na dużej powierzchni w stosunkowo krótkim czasie. Jednak należy pamiętać, że metoda ta wymaga bezwietrznej pogody. Możliwe jest także zastosowanie wałka malarskiego. Do malowania detali i w trudnodostępnych miejscach doskonale sprawdzą się pędzle malarskie o różnych kształtach i wielkościach.

Przed malowaniem dachu warto sprawdzić prognozę pogody. Niezalecane jest malowanie farbą okrętową przed burzą i podczas upalnych dni. Dzięki wysokoprocentowemu spirytusowi czas schnięcia farby jest bardzo krótki, co znacznie przyspiesza prace.

Podobne wpisy