Samochód jest praktycznie niezbędny do komfortowego poruszania się między pracą, domem, szkołą i innymi punktami na naszej mapie codziennych obowiązków. Dla przedłużenia żywotności i zwiększenia ochrony naszych pojazdów, wielu kierowców decyduje się na posiadanie garażu. Jest to doskonały sposób na zwiększenie własnego komfortu (można szczęśliwie zapomnieć o odśnieżaniu samochodu zimą), a także na zabezpieczenie samochodu przed działaniem czynników zewnętrznych oraz przechowywanie wszelkiego rodzaju akcesoriów samochodowych czy sprzętów sportowych. Jak jednak łatwo się domyślić, wszystkie czynniki, przed którymi chroni nasze samochody garaż, wpływają na jego stan techniczny. Garaże wolnostojące najczęściej wykonane są ze stali ocynkowanej, podobnie, jak bramy garażowe w budynkach. Zaletą stali ocynkowanej jest wysoka odporność na korozję, uszkodzenia mechaniczne, a także czynniki atmosferyczne. Jednak, żeby trwałość tę zachować na wiele lat, należy odpowiednio zadbać o stalowe elementy garażu. W przypadku garaży ze stali, na których ocynkowana powłoka przestała mieć wystarczające działanie ochronne, mogą tworzyć się ogniska korozji. Rdza nie tylko tworzy nieestetyczne przebarwienia, ale przede wszystkim może spowodować przerwanie ciągłości blachy, przeciekanie garażu, przez co nie spełniałby odpowiednio swojej funkcji. Regularne odświeżanie garażu pozytywnie wpłynie na jego stan techniczny oraz estetykę. Zanim jednak ruszycie remontować swój garaż, koniecznie dowiedzcie się, w jaki sposób się do tego przygotować, jakich preparatów użyć i o czym warto pamiętać.

Jak przygotować garaż do malowania?

Malowanie garażu powinno być dobrze zaplanowane. Najlepiej taki remont przeprowadzić w ciepły (lecz nieupalny dzień) i wziąć pod uwagę, że każdy z etapów wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości czasu. W pierwszej kolejności należy dokładnie umyć i oczyścić powierzchnię, którą będziemy malować. W przypadku większych powierzchni najlepiej w tym celu użyć myjki ciśnieniowej, która za pomocą silnego, skoncentrowanego strumienia wody skutecznie usunie wszelkie zabrudzenia różnego pochodzenia – owady, pył, ptasie odchody itd. Do zmycia tłustych osadów, np. z sadzy czy smarów, warto użyć preparatu odtłuszczającego Anvi-Clean. Ten łagodny w działaniu środek nie szkodzi powierzchniom – niezależnie od materiału, z jakiego są wykonane czy ich stanu. Ten odtłuszczacz może być bezpiecznie stosowany, nawet w przypadku powierzchni silnie skorodowanych.

Jeżeli powierzchnia garażu lub bramy garażowej nosi ślady poprzedniej powłoki malarskiej, która miejscami łuszczy się, należy bezwzględnie ją usunąć. Czasami wystarczająca może być myjka ciśnieniowa, jednak warto w miejscach, gdzie farba szczególnie się łuszczy, użyć papieru ściernego albo szczotki drucianej. Jeżeli oczyścimy metalową powierzchnię ze wszelkich resztek starej powłoki malarskiej, jeszcze raz spłuczmy ją, aby uniknąć pozostałości czy zabrudzeń na przygotowywanej powierzchni. Teraz wystarczy poczekać, aż powierzchnia dokładnie wyschnie i możemy przechodzić do dalszych prac – właśnie z tego powodu zaznaczaliśmy na samym początku, że należy zaplanować sobie na prace konserwacyjne cały dzień z pewnymi warunkami pogodowymi.

Farba do malowania garażu – jaką wybrać, aby była trwała?

W przypadku gdy garaż lub brama garażowa wykonane są z blachy ocynkowanej, wówczas należy wybrać specjalistyczną farbę, dedykowaną do tego typu powierzchni. Jeżeli nową powłokę wykonamy farbą, która nie jest przeznaczona do takiego celu, wówczas ryzykujemy, że nie będzie ona trwała i bardzo szybko ulegnie zniszczeniu – na jej powierzchni mogą pojawiać się pęcherze, a pod wpływem zmian temperatur czy opadów, warstwa farby może łuszczyć się i pękać. W taki sposób narażamy ocynkowaną blachę na uszkodzenia i powstanie korozji.

Najlepszym wyborem jest zastosowanie dwóch warstw wykonanych z dwóch różnych preparatów. W przypadku powierzchni wykonanych z blachy ocynkowanej pierwszą warstwę stanowić może zimny cynk Anvi-Cynk. Preparat ten doskonale sprawdza się do odnawiania powłok ocynkowanych, dzięki czemu znacznie wydłuża ich żywotność. Zimny cynk stosuje się tak, jak zwykłą farbę, aplikując ją na powierzchnię za pomocą wałki, pędzla lub systemu natryskowego. Dostępny jest także w wersji w aerozolu, co zwiększa wygodę stosowania na niewielkich powierzchniach i w punktach, które wymagają konserwacji. Warto wspomnieć, że Anvi-Cynk ma na celu zwiększenie ochrony antykorozyjnej, zatem świetnie nadaje się do zabezpieczenia garażu, który narażony jest na działanie czynników atmosferycznych. Zimny cynk może być z powodzeniem stosowany jako niezależna powłoka malarska, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować na wierzch jeszcze jedną powłokę, która wykończy i utrwali prace konserwacyjne, a także pozwoli utrzymać określoną kolorystykę i estetykę garażu.

Jako farbę nawierzchniową warto wybrać produkt, który przetrwa nawet najtrudniejsze warunki. Bardzo dobrze w tym celu sprawdzi się farba nawierzchniowa Al-TOP, będąca farbą alkidową modyfikowaną. Zaletą tej farby jest przyspieszony czas schnięcia, co pozwala skrócić czas prac konserwacyjnych. Świetnie sprawdza się do malowania kontenerów, garaży, a także różnego rodzaju maszyn czy urządzeń budowlanych. Powłoka wykonana przy pomocy farby alkidowej odznacza się dużą trwałością na czynniki zewnętrzne, trudne warunki atmosferyczne, a także uszkodzenia mechaniczne. Farba Al-TOP skutecznie zabezpiecza malowaną powierzchnię, tworząc trwałą ochronę. Co istotne, dostępna jest w szerokiej gamie kolorystycznej, zatem możesz dobrać kolor idealnie komponujący się z otoczeniem i domem.

W pracach konserwacyjnych najistotniejsze jest przestrzeganie odstępów czasu pomiędzy poszczególnymi warstwami, a także stosowanie się do zaleceń producenta. Wówczas zwiększamy szanse na uzyskanie trwałych powłok malarskich na naszym garażu.

Podobne wpisy