Doskonały stan techniczny łodzi to priorytet jej bezpiecznego użytkowania. W przypadku łódki regularnie użytkowanej należy pamiętać o systematycznych pracach serwisowych, które pozwolą uniknąć bardziej kosztownych napraw. Jeżeli zakupimy starszą łódkę, to również warto przeprowadzić gruntowny remont, aby mieć pewność co do jej stanu technicznego. Kiedy jest najlepszy czas na renowację łodzi? Lepiej prace remontowe przeprowadzać po zakończeniu sezonu, czy przed jego rozpoczęciem? Dobrą decyzją jest wykonanie największych prac renowacyjnych jeszcze przed zimą – wówczas zapewnimy łodzi odpowiednią ochronę przed czynnikami zewnętrznymi podczas zimowania jej. Zmniejszy to też liczbę prac koniecznych do przeprowadzenia przed rozpoczęciem sezonu.
Od czego zacząć renowację łódki?
Poza takimi pracami jak sprawdzenie masztu, okuć, kontroli instalacji warto przyjrzeć się ze szczególną uwagą kadłubowi. W pierwszej kolejności warto posprzątać dokładnie na jachcie – to doskonały sposób na zakończenie sezonu lub rozpoczęcie prac remontowych na zakupionym jachcie. Podczas prac porządkowych warto przyjrzeć się szczelności burty – jeżeli napotkamy miejsca występowania przecieków, należy je bezzwłocznie usunąć. Żeby mieć pewność, że żaden przeciek nie został pominięty, dobrze jest dokładnie umyć kadłub łodzi. Osady z glonów i zabrudzenia można usunąć przy użyciu myjki wysokociśnieniowej. Jeżeli na powierzchni kadłuba łódki znajdują się jeszcze tłuste zabrudzenia, warto usunąć je przy użyciu gąbki, szmatki, szczotki z miękkim włosiem i preparatu myjącego i odtłuszczającego. Bardzo dobrze do tego zadania sprawdzi się Anvi-Clean, środek o właściwościach myjących i odtłuszczających. Odtłuszczacz Anvi-Clean jest bezpieczny dla mytych powierzchni, a także dla środowiska. Jednocześnie umożliwia skuteczne umycie powierzchni z brudu, zanieczyszczeń biologicznych oraz tłustych osadów. Po umyciu łódki możemy jeszcze lepiej przyjrzeć się, czy nie ma w niej ubytków i czy powierzchnia nie jest uszkodzona. Po usunięciu wszelkich usterek i braków warto zabezpieczyć powierzchnię kadłuba przed korozją, działaniem wody i czynnikami zewnętrznymi.
Malowanie łodzi – jaką farbę wybrać?
Najefektywniejszym sposobem ochrony łódki jest porycie jej powierzchni, a w szczególności elementów, które są zanurzone pod wodą. Do tego celu warto dobrać odpowiedni rodzaj preparatu – pod uwagę należy wziąć specyficzne warunki oraz materiał, z którego wykonana jest łódka. Dość uniwersalnym produktem o niezawodnym działaniu jest farba okrętowa Anvi-Corr. Można nią malować elementy stalowe, żeliwne, drewno, materiały drewnopochodne, powierzchnie cynkowe, aluminium i duraluminium — zatem możesz farbą okrętową pomalować wiele elementów łódki.
Dlaczego farba okrętowa jest najlepszym wyborem? Ponieważ stworzona została z myślą o przemyśle okrętowym. Jej celem jest stworzenie warstwy ochronnej, która zabezpiecza przed działaniem czynników zewnętrznych. Farba okrętowa ma właściwości antykorozyjne – czyli chroni przed powstawaniem nowych ognisk rdzy. Dzięki zastosowaniu specjalnych pigmentów i żywicy możliwe jest także stosowanie farby okrętowej bezpośrednio na rdzę, a także podłoże o gorszym przygotowaniu (st. 2). Takie użycie umożliwia spirytus, który ma działanie oczyszczające, więc nawet w przypadku trudnodostępnych miejsc możliwe jest stworzenie trwałej powłoki ochronnej.
Zaletą farby okrętowej jest jej bardzo wysoka odporność na działanie czynników atmosferycznych – wody, wody słonej, czynników biologicznych i chemicznych, które mogłyby przyspieszyć powstawanie korozji i działać destrukcyjnie na elementy łodzi. Jachty podczas użytkowania narażone są również na uszkodzenia mechaniczne – tutaj też sprawdzą się ochronne właściwości farby okrętowej. Jako producent farb specjalistycznych doskonale wiemy, że liczy się trwałość, dlatego wzbogaciliśmy skład farby okrętowej o folię PVB. To pozwala w większym stopniu chronić powłokę malarską przed uszkodzeniami i zwiększa jej działanie antykorozyjne.
Jak malować jacht farbą okrętową?
W pierwszej kolejności należy umyć łódkę i wykonać prace naprawcze, o czym wspomnieliśmy we wcześniejszym akapicie. Malowanie łódki należy rozpocząć od usunięcia nierówności oraz starej farby. Jeżeli poprzednia powłoka malarska dobrze przylega, to tych fragmentów nie musisz usuwać, ponieważ farbę okrętową można zastosować na poprzednią warstwę farby. Na koniec jeszcze raz oczyszczamy całą powierzchnię przygotowywaną do malowania przy pomocy odtłuszczacza i czekamy, aż powierzchnia wyschnie.
Do nakładania farby okrętowej możemy użyć różnych narzędzi – metodę malowania najlepiej dopasować do wielkości malowanej powierzchni. Mniejszych rozmiarów łódki z łatwością pomalujemy pędzlem lub wałkiem malarskim. Przy pomocy pędzla możemy dotrzeć do wszelkich trudnodostępnych miejsc i wykonać malowanie w sposób bardzo precyzyjny. Jeżeli remontujemy większych rozmiarów jacht, wówczas najlepszym wyborem będzie aplikacja farby okrętowej przy użyciu metody natryskowej – zapewnia ona równomierne naniesienie farby, a także wykonanie prac w krótkim czasie. Podczas malowania należy zwrócić uwagę na grubość warstwy farby – nie powinna być ona zbyt gruba.
Farba okrętowa doskonale sprawdza się jako podkład antykorozyjny. Jako farba powierzchniowa może być zastosowana dowolna inna farba (dopasowana właściwościami do środowiska, w którym będzie występować). Anvi-Corr dostępna jest w trzech kolorach: czerwony tlenkowy, szary i czarny. Dobór koloru farby warto dopasować do koloru farby nawierzchniowej.
Własnoręcznie wykonany remont łódki, to doskonały sposób na realizację swojego hobby. Warto pamiętać o systematycznym wykonywaniu tego typu prac, aby nasza łódź wytrzymała w świetnym stanie przez długi czas.